Van droom tot actie

De meeste organisaties en bedrijven worden gedreven door een droom, een visie, de wens om een bijdrage te leveren. Maar hoe zet u deze droom op effectieve wijze om in actie? Hoe reageert u op ingrijpende veranderingen? Wat doet u om het talent in de organisatie optimaal te activeren?

Het vak van leidinggevende / ondernemer lijkt in veel opzichten op het werk van een fruitteler. Voordat een boom stevig in de grond verankerd is om alle jaargetijden te doorstaan en vrucht te dragen, gaat er heel wat aan vooraf. Dit vraagt van de teler constante verbinding met en onderhoud van het groeiproces. Hetzelfde geldt voor organisaties. Om op eigen benen te (blijven) staan, de economische getijden te trotseren en een waardevolle bijdrage kan leveren aan de maatschappij, dient er heel wat geïnvesteerd te worden. Dit vraagt van u als leidinggevende of ondernemer bereidheid om de ontwikkeling van uw medewerkers te faciliteiten zodat er betere resultaten kunnen worden behaald.

Het DNA-model© stimuleert een organische benadering van leiderschapsontwikkeling en gedragsverandering met nadruk op eenvoud, flexibiliteit en verbondenheid. Het helpt u bij het maken van scherpe keuzes en het verstevigen van uw eigen identiteit & die van uw organisatie. De letters DNA zijn een afkorting van:

  • Droom (wortels): stevig geworteld om zwaar weer te trotseren.
  • Netwerk (stam + context): stabiel en gezond om groei mogelijk te maken.
  • Acties (vruchten): zichtbare resultaten van een gezonde organisatie.

Kortom: Droom, Netwerk en Aan de slag!, op dusdanige wijze dat uw klanten tevreden zijn en uw medewerkers tot bloei komen. Lees hoe u het DNA van uw organisatie kunt versterken en-/of hoe u aan de slag kunt met uw persoonlijke DNA.

DNA-model-animatedDe boom is een behulpzame metafoor voor de wijze waarop organisaties ontkiemen, wortelen, groeien, bloeien en vrucht dragen. Bomen maken verschillende gedaanteveranderingen door; van bijna kaal en dood in de winter tot vol en groen aan het eind van de zomer. In ieder seizoen doen ze precies wat op dat moment belangrijk is. Daar kunnen we veel van leren. Denk aan de manier waarop ze inspelen op de veranderingen om hen heen en hun onbaatzuchtige houding.

Als mensen hebben we de neiging om de vraag te stellen: ‘What’s in it for me?’. Het gevolg van deze houding kan zijn dat we ons aan van alles en nog wat vastklampen en ons steeds egoïstischer gaan gedragen. Een boom is er voor zijn omgeving. Hij leeft als het ware vanuit de vraag: ‘What’s in me for you?’. Dat is veel socialer en het gevolg van deze houding is dan ook vrijgevigheid.

De vraag is: wordt u een boom of blijft u een eikel? 😉

Wilt u de strategie, cultuur en structuur van uw organisatie verstevigen of beter leren uitdragen? Download de informatie-map of neem contact op voor een inspirerend gesprek.

banner ad
line
footer
Mogelijk gemaakt door WordPress | Ontworpen door Elegant Themes