Columns en artikelen
Niet het systeem, maar de mensen centraal
Al decennia organiseren managers mensen op mechanische wijze. Maar hierdoor vervreemden medewerkers van hun klanten, het bedrijf en zichzelf. Tijd voor organisch organiseren.
Vijf veelgehoorde misvattingen over zelfsturing
Steeds meer bedrijven en instellingen werken met zelfsturende of zelforganiserende teams. Toch bestaan er nog een aantal hardnekkige misvattingen rondom dit thema merk ik in mijn onderzoek.
De psychologie van het overtuigen
Sommige leidinggevenden krijgen haast alles gedaan bij hun medewerkers. Op de één of andere manier raken ze telkens de juiste snaar waardoor mensen het heerlijk vinden om voor hen te werken. Hoe doen ze dat toch?
Drie manieren om bevlogenheid te vergroten
Ongeveer 20% van de Nederlandse werknemers is bevlogen, terwijl bevlogen mensen productiever zijn, klantgerichter, meer verkopen, minder verzuimen en veiliger werken. Wat is bevlogenheid precies? Op welke manieren kun je werkgeluk cultiveren?
Het ultieme doel van leiderschap?
Wat is volgens jou het ultieme doel van leiderschap? Als leiderschap een boom is, welke vrucht produceert hij dan? Aangezien je gedachten bepalen hoe je je gedraagt, is het belangrijk om bij deze vraag stil te staan.
Transformeren van piramide naar park
Door de veranderingen om ons heen verschuift de inrichting van organisaties steeds meer van een top-down structuur (een piramide) naar een bottom-up structuur (een park). Hoe verschillen deze twee typen organisaties van elkaar? Waar moet je minimaal aan denken voordat je jouw bedrijf inricht als een park?
Werken aan een wendbare organisatie waar mensen floreren
Innovatie, platgeslagen hiërarchie, zelfsturing en termen als ‘agile’ en ‘scrum’ zijn mateloos populair tegenwoordig. We leven in een tijd waar verandering de constante is. Wat zijn de trends en hoe kun je als leider werken aan een wendbare organisatie waar mensen floreren?
Continueren door te vernieuwen
Net als de natuur kennen bedrijven verschillende seizoenen: lente, zomer, herfst en winter. Een dienstverlening komt op, groeit, bloeit, bereikt zijn hoogtepunt, waarna onvermijdelijk de neergang wordt ingezet. Hoe kun je een onderneming continueren door te vernieuwen? Welke uitdagingen brengt dit mee voor het leiderschap?
De metamorfose naar organisch leiderschap
Op welke wijze heeft leiderschap zich de afgelopen decennia ontwikkeld? Hoe kun je het beste naar boven brengen in de mensen waar je leiding aan geeft? Waarom moet je zelfsturende medewerkers vooral níet met rust laten?
Beter leiderschap door meer slaap
Veel leidinggevenden slapen te weinig en nemen daardoor onhandige besluiten met nadelig effect op de bedrijven die ze leiden. Hoe kun je als leidinggevende gezonder leven en beter presteren? Welke samenhang is er tussen effectief leiderschap en voldoende slaap? Wat zijn de geheimen van een goede nachtrust?
Apenmanagement
Hoe voorkom je dat medewerkers hun problemen steeds bij jou parkeren? Wat is ervoor nodig om hen zélf hun taken goed te laten uitvoeren? Welke stappen kun jij zetten om tijd vrij te maken voor je verantwoordelijkheden als leidinggevende?
Word je een boom of blijf je een eikel?
Vrijwel iedereen die een bezielende carrière nastreeft voelt zich wel eens onrustig of onzeker. Gestimuleerd door veranderingen in onszelf of onze omgeving vragen we ons af wie we zijn en wat onze toegevoegde waarde is. Het DNA-model© helpt je bij het formuleren van een antwoord op de vragen: ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’.
De werking van onze hersenen tijdens communicatie
In dit artikel behandel ik vier gebieden uit onze hersenen die we gebruiken tijdens het communiceren. Hierdoor begrijp je beter wat je kunt doen als een gesprek een negatieve wending krijgt. Bovendien kun je met behulp van deze inzichten communicatieve bloopers vermijden.
#Durftefalen
Van onze fouten leren we het meest. We zeggen het zo makkelijk, maar hoe komt het dan dat we zo weinig met elkaar delen wat er misgaat? Waarom zijn we in Nederland zo huiverig voor het maken van fouten? En op welke wijze kun je misstappen veranderen in bouwstenen?
Het belang van motiverend leiderschap
Wat is het doel van leiderschap? Wat kun je als leidinggevende doen om ervoor te zorgen dat medewerkers hun potentieel op de werkplek meer gaan benutten? Welke rol speelt communicatie hierin?
Wees flexibel in je leiderschap
Als leidinggevende zit je soms letterlijk met de handen in het haar. De ene medewerker is eigenwijs, de ander is onzeker, dan is er nog die nieuwe medewerker die ingewerkt moet worden en de ervaren kracht die goed wil blijven presteren. Hoe bepaal je welke benadering het beste bij welke persoon past?
Ondersteun medewerkers bij zelfleiderschap
Organisaties worden platter en meer afhankelijk van de bijdrage van toegewijde medewerkers en freelancers. Dit vergt een andere manier van leidinggeven dan veel bedrijven gewend zijn.
De ‘W’ van waarden
Waarom presteren sommige bedrijven beter dan anderen? Onderzoeken van onder meer Peters, Waterman en Collins laten zien dat ondernemingen met een sterke bedrijfscultuur beter presteren dan hun concurrenten. Ontdek hoe je jouw bedrijfscultuur kunt verstevigen.