Bevlogenheid cultiveren

Wat is bevlogenheid precies? Op welke manieren kun je werkgeluk binnen jouw organisatie cultiveren?

Bevlogenheid (engagement) draait om drie dingen: iemand bruist van de energie, is toegewijd aan het werk én gaat helemaal op in zijn of haar bezigheden. De voordelen? Bevlogen werknemers zijn productiever, creëren loyalere klanten, werken veiliger, zijn innovatiever, verkopen meer en verzuimen minder. Bovendien zijn bedrijven met een groot aantal bevlogen mensen winstgevender. 

Langdurige bevlogenheid wordt bevorderd door het vergroten van werkhulpbronnen (zoals autonomie, sociale steun en competentie) en persoonlijke hulpbronnen (zoals optimisme, eigenwaarde en geloof in eigen kunnen). 

    Hét ontbrekende ingrediënt

    Net zoals een boom goede grond nodig heeft om tot bloei te kunnen komen hebben wij een gezonde werkomgeving nodig om te kunnen floreren. Goede grond kenmerkt zich door een deel zuurstof (autonomie), een deel aarde (binding) en een deel water (competentie). Ik vergelijk autonomie met zuurstof omdat je dit ingrediënt niet kunt zien en we het zicht hierop zijn kwijtgeraakt. Met autonomie bedoel ik de perceptie om het gedrag zelf te mogen bepalen, vanuit eigen interesses en waarden. Het gaat om het gevoel de handen aan het stuur te hebben, ook al oefenen anderen daar invloed op uit.

    Op dit moment is ongeveer 20% van de Nederlandse werknemers bevlogen. Dat kan een stuk beter. Een goede manier om bevlogenheid van mensen te stimuleren is het vergroten van hun autonomie. Diverse studies laten zien dat als werknemers op eigen initiatief hun baan vormgeven, zodat deze beter past bij hun interesses en competenties (het zogeheten ‘job crafting’), hun betrokkenheid bij zichzelf en de organisatie toeneemt. Zie het schema hiernaast.

    Bron: Krauthammer

    %

    Verantwoordelijkheid versus vrijheid

    Zodra je de autonomie van mensen vergroot treedt er een paradox in werking: vrijheid versus verantwoordelijkheid. Als een werknemer wel de vrijheid pakt die wordt geboden, maar geen verantwoordelijkheid op zich neemt dan neemt zijn productiviteit af. Hij wordt een “loose canon” die tevredenheid boven het leveren van een bijdrage stelt. Wanneer hij wel de verantwoordelijkheid op zich neemt, maar niet de geboden vrijheid pakt dan neemt zijn bevlogenheid af. Hij wordt een “loyal soldier” die applaus voor zijn bijdrage verwart met voldoening en zichzelf gaat afbeulen.

    Je “sweet spot” vinden

    De kunst is om zoveel mogelijk werknemers in dienst te hebben die optimaal betrokken zijn bij de ontwikkeling van de organisatie én zelf blijven groeien. Vanuit deze “sweet spot” kan zowel de bevlogenheid als de productiviteit toenemen. Omdat je slechts kunt geven wat je hebt ontvangen is het allereerst zaak om als leider je eigen “sweet spot” te vinden. Vervolgens is de uitdaging om je medewerkers op zo’n manier naar deze plek te begeleiden dat zij op hun beurt anderen kunnen helpen om hier te komen. Daar wil ik je graag bij van dienst zijn.

    ‘Return on engagement’ voor organisaties:

    %

    meer productiviteit

    %

    minder ziekteverzuim

    %

    meer klantgerichtheid

    %

    meer omzet & winst

    Het belang van bevlogenheid

    Prof. dr. Willem van Rhenen is hoogleraar Engagement & Productivity aan Nyenrode en tevens verbonden aan ArboNed. Willem studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn proefschrift is getiteld ‘Van stress naar bevlogenheid’. Hij is (co-) auteur van talrijke wetenschappelijke artikelen en wordt veel gevraagd als spreker op seminars, conferenties en workshops alsmede op werkgevers en werknemers bijeenkomsten over de relatie arbeid en gezondheid. In deze korte video vertelt Willem over het belang van meer bevlogenheid.

    “Je kunt slechts geven wat je hebt ontvangen.” 

    Share This