Communicatietraining

Alle trajecten van Transformatio worden samen met jou ontwikkeld, zijn gebaseerd op actuele inzichten en leiden tot duurzame resultaten. De sociale en fysieke (werk)omgeving is een vaak onderschatte factor bij training & coaching waardoor het rendement van de investering tegenvalt. Door deelnemers te helpen bij het veranderen van hun gedrag én hun omgeving, wordt de zogeheten ‘return on investment’ flink verhoogd.

Hieronder staan een aantal prikkelende voorbeelden van trajecten die samen met klanten werden ontwikkeld om het beste in mensen naar boven te brengen. Laat je inspireren!


Inspirerend presenteren

Adrenaline en plankenkoorts hoeven een goede presentatie niet in de weg te staan. Wie ermee weet om te gaan, zal zijn publiek boeien én overtuigen. Een goede spreker heeft inzicht in zichzelf en in de ander. Tijdens deze training leer je je boodschap bepalen en ontdek je hoe je een publiek voor je kunt winnen.

Onderwerpen

Wat maakt dat je met plezier naar een spreker luistert? Hoe kan het dat sommige sprekers urenlang kunnen boeien en dat anderen na vijf minuten al slaapverwekkend zijn? Welke aspecten van een presentatie maken dat de toehoorders in beweging komen?

Resultaat

  • Het doel van de presentatie bepalen en bereiken
  • De voorbereidingstijd optimaal gebruiken
  • Beheersing van technieken voor het spreken in het openbaar
  • Een publiek dat toehoort veranderen in een publiek dat luistert en in actie komt
  • Educatie, Entertainment en Empowerment met elkaar verenigen

 


Succesvol communiceren

Als je met mensen werkt is communicatie enorm belangrijk. Gedrag (verbaal en non-verbaal) is immers communicatie. Met andere woorden: je kunt niet ‘niet’ communiceren. Iedereen weet dat heldere communicatie de sleutel is tot goede (werk)relaties en een prettige samenwerking.

Maar communicatie kent ernstige beperkingen. Vijftig procent van alles wat we zeggen, wordt verkeerd begrepen als de onderlinge verhoudingen goed zijn. En van wat we zeggen onthoudt de ander slechts tien procent. Als iemand tien procent onthoudt van de vijftig procent die hij verkeerd begrepen heeft, dan onthoudt hij honderd procent verkeerd. En dan hebben we het nog niet eens over slechte verhoudingen, want dan kan het percentage wat verkeerd begrepen wordt oplopen tot wel negentig procent.  Goede communicatie vergt dan ook degelijke training en veel oefening.

Onderwerpen

Hoe breng je je boodschap duidelijk over? Wat kun je doen om de manier waarop je de boodschap communiceert te verbeteren? Welke communicatieve vaardigheden zijn belangrijk? In deze training leer je jouw eigen communicatiegewoonten beter kennen én vergroot je de vaardigheden die in jouw situatie belangrijk zijn.

Resultaat

  • Inzicht in de werking van het filter
  • De kunst van het vragenstellen doordenken en beheersen
  • De fasen van actief luisteren begrijpen en toepassen
  • Doeltreffender communiceren naar binnen en naar buiten
  • Effectiever en plezieriger vergaderen

 


Groeien in verbindende communicatie

Volgens de Amerikaanse klinisch psycholoog Marshall B. Rosenberg (1934) is de manier waarop we communiceren – meestal onbedoeld – gewelddadiger dan we beseffen doordat de uitdrukkingen die we gebruiken vaak nodeloos beschuldigend zijn. Om werkelijk verbinding te maken met onszelf en met de ander dienen we een andere taal te leren, de taal van het hart. Rosenberg ontwikkelde het model van geweldloze communicatie (NVC: nonviolent communication). Het is een taal van mededogen waarmee we de machtsstrijd overstijgen en inzetten op vertrouwen. Door op deze ontwapenende wijze te communiceren kunnen we effectiever feedback geven, latente conflicten voorkomen, verlopen onderhandelingen soepeler en kunnen gesprekken sneller met het gewenste resultaat worden afgesloten.

Onderwerpen

Tijdens deze training leer je het model van NVC in te zetten tijdens gesprekken met medewerkers, leidinggevenden, klanten en samenwerkingspartners. Je ontdekt een ontwapenende doch doeltreffende taal om je eigen ervaringen en behoeftes te uiten. Door empathisch te luisteren kun je je verbinden met wat de ander ervaart en nodig heeft. Je vergroot je vermogen om bij (schijnbaar) tegengestelde belangen tot oplossingen te komen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Resultaat

  • Meer inzicht in je eigen gedachten- en gevoelsleven (EQ)
  • Positievere interacties met collega’s en partners
  • De essentie van empatisch luisteren begrijpen en toepassen
  • Praktische handvatten om win-win situaties te creëren
  • Doeltreffender communiceren tijdens (latente) conflicten

 


Ontdek wat we voor elkaar kunnen betekenen. Download de informatie-map of neem contact op voor een inspirerend gesprek.

 

“Probeer de ander te begrijpen voordat je zelf begrepen wilt worden.”

Share This